
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
Studia Politologica 24 (2020)
ISSN 2081-3333
DOI 10.24917/20813333.24.13

FOLIA 324

Katarzyna Giereło-Klimaszewska
Wyższa Szkoła Bankowa, Wrocław
 ORCID 0000-0001-9601-8325

Oligarchizacja mediów w Czechach  
na przykładzie koncernu Mafra Andreja Babiša

 

Znalazłem się w sytuacji, w której media kłamały, ja składałem pozwy 
o ochronę dóbr osobistych, a prawo czy prawda nigdy nie były po mojej stronie. 

Kupiłem media, by pisały prawdę – Andrej Babiš1

Wstęp 

Ostatnie pięć lat to w  Republice Czeskiej czas intensywnych zmian na rynku me-
diów. Jest to związane ze zmianą ich własności, ale i z przemianami społeczno-poli-
tycznymi skutkującymi zmianą władzy oraz coraz bardziej widocznym zjawiskiem 
oligarchizacji i instrumentalizacji środków masowego przekazu.

Zjawisko oligarchizacji, opisane ponad wiek temu przez Roberta Michelsa jako 
„żelazne prawo oligarchii”, rozumiane jest jako zagrożenie dla demokracji, charak-
teryzujące się zainteresowaniem realizacją jedynie własnych celów, jakimi są zdo-
bycie i  utrzymanie władzy (Michels 2005: 365). Oznacza to zawłaszczanie wielu 
sfer życia publicznego poprzez tworzenie hierarchicznego układu zależności, gdzie 
przywódcy partyjni, razem z elitami politycznymi, kierują się jedynie własnym inte-
resem, czyniąc z demokracji fasadę. Współcześnie jest to też poszerzanie wpływów 
w mediach, by mieć jak największy wpływ na opinię publiczną. Wiąże się to bezpo-
średnio z upolitycznieniem mediów – ich stronniczością – co jest wyrazem dużego 
stopnia paralelizmu politycznego (Hallin, Mancini 2007: 21, 28–29). Obserwując 
przemiany na rynku medialnym w Czechach i działania Andreja Babiša w dzienni-
kach koncernu Mafra można stwierdzić, że proces oligarchizacji jest coraz bardziej 
zaawansowany, dlatego będzie to temat poniższego tekstu. 

W odniesieniu do oligarchizacji, definicję Michelsa można uzupełnić o typolo-
gię upartyjnienia J. Blumlera i M. Gurevitcha (zob. Dobek-Ostrowska 2010: 20–22). 
System funkcjonujący dotychczas w  Czechach można było zaliczać do drugiego 
poziomu upartyjnienia, gdzie nie było formalnych związków mediów ze światem 

1  Takie słowa wypowiedział biznesmen zaraz po zakupie koncernu Mafra (Palata 2018). 



[184] Katarzyna Giereło-Klimaszewska

polityki, a jedynie sympatia i lojalność wobec określonej opcji politycznej. Po 2013 
r. system zaczął zmieniać się i dziś można stwierdzić, że istnieje najwyższy poziom 
upartyjnienia, gdzie występują bezpośrednie, formalne związki właścicieli mediów 
z polityką. Najbardziej jaskrawym przykładem tych procesów jest właśnie Andrej 
Babiš i jego koncern Mafra, którego media stanowczo faworyzują, tworząc fałszy-
wy obraz informacji na jego temat, co jest jawnym łamaniem zasady obiektywizmu 
dziennikarskiego. Dlatego w przypadku działania mediów Mafry i ich wpływu na 
system medialny i polityczny, można uznać, że zmierza on ku pierwszemu pozio-
mowi upartyjnienia, czyli sytuacji, gdy media są własnością lidera partii i aktor po-
lityczny jest bezpośrednio zaangażowany w zarządzanie, finansowanie oraz two-
rzenie treści. 

Podobnie jak w innych krajach, w ostatnich latach na rynku politycznym Czech 
występuje nasilone zjawisko personalizacji polityki i wzmocnienie pozycji politycz-
nego lidera. Początkowo były to osobowości wywodzące się z establishmentu, takie 
jak np. Karel Schwarzenberg i jego ugrupowanie TOP 09, jednak nie były to postaci 
tak silnie oddziaływujące poza sferę polityki. Wraz ze wzrastającą nieufnością do 
tradycyjnych partii politycznych, problemami społecznymi i  gospodarczymi po-
jawiły się nowe ugrupowania, osoby2 i  sposoby formułowania oferty politycznej. 
Przykład ugrupowania ANO 2011 Andreja Babiša pokazuje partię silnie sperso-
nalizowaną, opartą głównie na osobie przywódcy i jego wizerunku silnego, chary-
zmatycznego lidera. Działanie milionera było i jest obliczone na zajęcie dominującą 
pozycji w  polityce, biznesie i  mediach. I  to mu się dotychczas udaje. Czyni to po-
przez sprawowanie kontroli nad mediami w taki sposób, by wpływać na opinię pu-
bliczną i realizować swe partykularne interesy. W warstwie politycznej odnosi się 
to do zdobycia i utrzymywania władzy politycznej, gdzie media stają się przekaźni-
kiem pożądanych przez nadawcę treści, co jest typową instrumentalizacją mediów 
(Dobek-Ostrowska 2011: 54–55, 66). To prowadzi do ich jednowymiarowości oraz 
tracenia przez nie funkcji kontrolnej i reprezentatywnej dla społeczeństwa. Poziom 
instrumentalizacji mediw przez A. Babiša jest wysoki. Dzieje się to nie tylko poprzez 
zdobywanie władzy (przede wszystkim politycznej), ale skuteczne jej konsolidowa-
nie, prowadzące do zmniejszania służebnej roli mediów wobec spraw publicznych 
na rzecz realizacji interesów politycznych oraz gospodarczych. Trzeba nadmienić, 
że konsolidowanie wpływów przez czeskiego biznesmena jest realnym zjawiskiem 
zagrażającym demokracji, ale takie postępowanie nie jest nowością w Europie. Jest 
ono podobne do tego, co we Włoszech czynił Silvio Berlusconi – będący jednocześnie 
premierem i biznesmenem mającym m.in. poważne udziały w mediach. Berlusconi, 
podobnie jak Babiš dążył do zmonopolizowania rynku medialnego, choć w tamtym 
przypadku chodziło bardziej o media elektroniczne niż prasę. Jednym z przykładów 
takiego działania jest zaproponowana przez ministra rządu Berlusconiego „ustawa 

2  Wyróżniającą się postacią, gdy chodzi o zjawisko personalizacji w Czechach, jest To-
mio Okamura i jego partia SPD.



Oligarchizacja mediów w Czechach na przykładzie koncernu Mafra Andreja Babiša [185]

Gasparriego” z 2004 r.3 dająca mu szerokie możliwości monopolizowania rynku me-
dialnego poprzez dyskryminację mniejszych organizacji medialnych, utrudnianie 
wejścia na rynek nowym nadawcom oraz faworyzowanie koncernów4. Wydawało 
się, że włoski premier dopnie swego i dopiero orzeczenie Europejskiego Trybunału 
Sprawiedliwości zastopowało wprowadzenie ustawy.

W Europie była to pierwsza tak spektakularna próba przejęcia wpływów 
w  mediach przez polityka i  biznesmena w  jednej osobie. Dziś podobną strategię 
zastosował A. Babiš głównie w stosunku do prasy5 i  jest często porównywany do 
Silvio Berlusconiego. Czeski biznesmen jest oligarchą dążącym do zdobycia jak naj-
większej władzy, i udało mu się w jednym ręku skupić władzę polityczną, medialną 
i ekonomiczną.

Zmiany w czeskim systemie medialnym

Dotychczas czeski system medialny uchodził za stabilny i stopień paralelizmu po-
litycznego był dość niski (demokratyczny korporacjonizm) (Hallin, Mancini 2007: 
303–304). W 2013 r., po zakończeniu kupna aktywów kapitału zagranicznego przez 
czeskich biznesmenów – zwłaszcza Ringier Axel Springer przez Daniela Křetínskie-
go i Patrika Tkáča oraz zakupie Mafry przez Andreja Babiša – zaczęło się to zmie-
niać. Nowi właściciele wykazują coraz większą aktywność w sferze politycznej, a co 
się z tym wiąże – pracownicy tych firm są skłonni do podejmowania określonych 
działań, które wyznaczają w tej sferze ich szefowie. Ma to przełożenie na zmiany 
w całej branży medialnej, która coraz bardziej traci autonomię i jest związana z po-
lityką. Wzajemne powiązania biznesowo-polityczne zmieniają cechy systemu me-
dialnego. Nadal jest on dualny, z dużą rolą mediów publicznych, ale i w nich próbuje 
się zdobywać wpływy – czy to jeśli chodzi o zawartość, czy nadzór. Dlatego system 
medialny coraz bardziej zmierza do południowoeuropejskiego modelu spolaryzo-
wanego pluralizmu, gdzie dziennikarstwo zatraca funkcję reprezentowania intere-
su publicznego na rzecz partykularnego (Hallin, Mancini 2007: 303–304).

Problem koncentracji własności mediów i  oligarchizacji nie dotyczy jedynie 
A. Babiša. Do 2008 r. w Czechach dominował kapitał zagraniczny – w prasie głównie 
niemiecki i  szwajcarski (ok. 80%) – Rheinische Post, Verlagsgruppe Passau, Axel 

3  W ustawie zakładano, że od 2010 r. ma być możliwa koncentracja krzyżowa – ten sam 
podmiot mógł być właścicielem zarówno czasopism, jak i stacji telewizyjnych, co formalnie 
miało służyć cyfrowemu Zintegrowanemu Systemowi Środków Przekazu (SIC) i  dotyczyło 
prywatyzacji telewizji RAI. SIC miał obejmować wszystkie dochody mediów takie jak abona-
ment, reklamy, inwestycje sprzedaż telewizyjną itp. Żaden z podmiotów nie mógłby uzyskać 
więcej niż 20% ze wszystkich tych źródeł. Oznaczało to, że koncern Berlusconiego Mediaset 
mógł dokonać znacznej ekspansji, nie zważając na już istniejące dotychczas regulacje.

4  Zob. (Opinia rzecznika generalnego Poiares... 2007).
5  Należy wspomnieć, że po 1989 r. niektóre partie polityczne próbowały urucho-

mić własne dzienniki, jednak szybko kończyło się to porażką ze względu na słabe wyniki 
finansowe.



[186] Katarzyna Giereło-Klimaszewska

Springer; na rynku telewizyjnym – amerykański i szwedzki CME i MTG. Po kryzysie 
w 2008 r. firmy te zaczęły wycofywać się z rynku czeskiego, wyprzedając aktywa 
milionerom m.in. takim jak Daniel Křetínský, Zdeněk Bakala, Marek Dospiva czy 
Andrej Babiš. Czescy biznesmeni, którzy wykupili największe firmy w branży me-
dialnej, mają w sumie ponad 60% udziału w rynku dzienników.

Daniel Křetínský, właściciel m.in. EPH [cz. Energetický a  průmyslový holding, 
Holding Energetyczno-Przemysłowy], od 2014 r. posiada największe tabloidy Blesk 
i Aha!, tygodnik społeczno-polityczny Reflex, dziennik Sport i kilka innych skupio-
nych w domu mediowym Czech News Center a.s.6 

Finansista i  inwestor Zdeněk Bakala, były właściciel m.in. kopalń węgla, 
w 2006 r. kupił tygodnik polityczno-ekonomiczny Respekt (wydawnictwo Respekt 
Publishing). W 2008 r. od wydawnictwa Verlagsgruppe Handelsblatt zakupił wy-
dawnictwo Economia a.s., które w Czechach i na Słowacji posiada m.in. największy 
dziennik ekonomiczny Hospodarske Noviny oraz 18 magazynów, w  tym tygodnik 
Ekonom.

Marek Dospiva, współtwórca i  właściciel grupy inwestycyjnej Penta, kupił 
w 2015 r. wydawnictwo Vltava Labe Média (VLP), do którego należy ponad 70 lo-
kalnych tytułów. VLP ma monopol na prasę regionalną i jest wydawcą ogólnokrajo-
wego dziennika Deník powstałego na bazie wielu gazet regionalnych.

W czerwcu 2013 r. Andrej Babiš kupił od Rheinisch-Bergische Druckerei und 
Verlagsgesellschaft GmbH całą grupę Mafra. Stał się właścicielem nie tylko gazet, 
ale i innych mediów, zarówno nowych, jak i tradycyjnych. Są to m.in. największy 
bezpłatny tygodnik regionalny 5plus2, najpopularniejsza niepubliczna rozgłośnia 
w Czechach – radio Impuls, telewizja (np. TV ÓČKO) oraz liczne portale interneto-
we m.in. iDnes.cz, lidovky.cz (oraz ich internetowe wersje Lidové noviny i MF DNES) 
czy przedsięwzięcia związane z e-handlem i telefonią komórkową. Koncern Mafra 
zajmuje trzecie miejsce na rynku dzienników w Republice Czeskiej – ma w sumie 
ponad 2 400 000 czytelników dziennie (e-wydania i papierowe). Konkuruje z zaj-
mującym pierwsze miejsce pod względem czytelnictwa (ponad 3 300 000 odbior-
cóww) Czech News Media Center a.s. – wydawcą m.in. tabloidu Blesk oraz Vltava 
Labe Media (ponad 2 600 000 czytelników) – zajmującym się m.in. wydawaniem 
prasy regionalnej Deník. (Unie Vydavatelů: 2017)7. Lidové noviny i MF DNES to jed-
ne z  głównych i  najbardziej poczytnych gazet codziennych w  Czechach8. Średni 
nakład Lidové noviny to 40 tys. a MF DNES ponad 170 tys. egzemplarzy (Mercury-
publicity 2018).

6  Biznesmen działa także poza Czechami, m.in. na Słowacji i na rynku francuskim – jed-
nym z jego nabytków jest miesięcznik Elle. 

7  Zob. (MEDIA PROJEKT 2018).
8  Więcej o czytelnikach Mladá Fronta DNES i iDnes: (MAFRA. 2018a; MAFRA. 2018b).



Oligarchizacja mediów w Czechach na przykładzie koncernu Mafra Andreja Babiša [187]

W większości przypadków9 biznesmeni skupili się na mediach tradycyjnych 
– głównie gazetach. Jednak A. Babiš poszedł dalej i rozwija nowe media – przede 
wszystkim internetowe wersje gazet Mafry i wyspecjalizowane portale z dziedziny 
e-commerce jak AkcniCeny.cz, Penize.cz czy społecznościowe jak Rajče.net. 

 

Tab. 1. Struktura koncernu Mafra w 2016 r. (w Czechach i na Słowacji).

Źródło: MediaGuru, Infografika: Aktualizovaná mapa vlastníků médií, 29.03.2016, https://www.mediaguru.
cz/2016/03/infografika-aktualizovana-mapa-vlastniku-medii/ [dostęp 15.10.2018].

9  Wyjątkiem jest Zdeněk Bakala, który zainwestował w trzeci pod względem popular-
ności w Czechach portal informacyjny Aktualne.cz.



[188] Katarzyna Giereło-Klimaszewska

Tab. 2. Struktura koncernu Mafra w 2020 r. (w Czechach i na Słowacji).

Źródło: Media Guru, „Mapa vlastníků českých médií v roce 2020”. 2020. Dostęp 09.11.2020. https://www.
mediaguru.cz/clanky/2020/10/mapa-vlastniku-ceskych-medii-v-roce-2020/

W przeciwieństwie do kapitału zagranicznego, nowi właściciele nie działają je-
dynie w branży medialnej, ale i w innych sektorach takich jak finanse, bankowość, 
public relations, nieruchomości, służba zdrowia, przemysł chemiczny i wydobyw-
czy, przetwórstwo spożywcze itp. Sprawia to, że nie czerpią zysków jedynie z dzia-
łalności związanej z mediami, jednak zakup firm medialnych nie jest tylko jeszcze 
jednym przedsięwzięciem biznesowym. Jest to zabezpieczenie własnych interesów 
i zdobywanie wpływu na władzę polityczną. 

 



Oligarchizacja mediów w Czechach na przykładzie koncernu Mafra Andreja Babiša [189]

Andrej Babiš i partia ANO 2011

Andrej Babiš jest absolwentem Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Bratysławie. Swą 
karierę rozpoczynał jeszcze w  czechosłowackiej centrali handlu zagranicznego 
Petrimex, kontrolowanej przez władze komunistyczne. W tym czasie był tajnym 
współpracownikiem (pseudonim „Bureš”) czechosłowackiej służby bezpieczeństwa 
(StB). W 1994 r. założył firmę Agrofert zajmującą się handlem, działalnością rolni-
czą i produkcją żywności. Po przejęciu kolejnych firm stworzył holding obejmujący 
ponad 250 podmiotów gospodarczych w 22 krajach, zatrudniających ponad 33 tys. 
pracowników, o obrocie ok. 6,2 biliona euro. Jest uznawany za drugiego najbogat-
szego człowieka Czech.

Miliarder założył własną partię ANO 2011 (zarejestrowaną w maju 2012 r.), 
którą finansuje ze środków własnych. Jej program to mieszanka populizmu, wąt-
ków antysystemowych, krytyki dotychczasowej władzy oraz podkreślania, że Babiš 
nie jest politykiem. Ważnym elementem w retoryce przedwyborczej w 2016 r. było 
podkreślanie, że państwo można prowadzić jak firmę. Hasłem dominującym było: 
„Nejsme jako politici, makame” [Nie jesteśmy jak politycy, robimy]. Partia nie ma 
określonego programu czy ideologii. Istotnej jest tu populistyczne „zarządzanie 
treścią”, dostosowujące się do nastrojów społecznych. Babiš rzeczywiście zarzą-
dza partią jak firmą i tak samo traktuje rządzenie państwem, co można by nazwać 
modelem marketingowym. W zależności od zapotrzebowania na określone treści 
partia tworzy przekaz i ofertę polityczną. Na fali kryzysu politycznego i znacznej po-
laryzacji społeczeństwa, stworzono populistyczne hasła głoszące odnowę moralną 
Czechów. ANO zwraca się do „zwykłych ludzi”, propaguje moralne odnowienie po-
lityki i przeciwstawia się klasie politycznej, łącznie z potępianiem establishmentu. 
Taka retoryka pogłębia podziały w czeskim społeczeństwie. Według badań CVVM 
(Centrum Badań Opinii Publicznej), A. Babiš cieszy się 40% zaufaniem i 53% nie-
ufnością (Červenka 2018)10. W obu kategoriach daje mu to pierwsze miejsce wśród 
czeskich polityków. Od 2014 żaden inny czeski polityk nie cieszy się jednocześnie 
największym zaufaniem i nieufnością11.

W 2013 r. głosząca antysystemowe hasła partia ANO 2011 zajęła w wyborach 
drugie miejsce (18,65% głosów) i stworzyła razem z ČSSD i KDU-ČSL rząd pod wo-
dzą Bohuslava Sobotki (ČSSD). Babiš został wicepremierem i ministrem finansów. 
Działo się to mimo tego, że opozycja (głównie partie ODS i TOP 09) wskazywała, iż 
występuje znaczący konflikt interesów, bowiem to właśnie Ministerstwo Finansów 
kontroluje dotacje, z których korzysta holding Babiša Agrofert.

W 2017 r. w  rządzie Sobotki wybuchł kryzys wywołany skandalami, w  któ-
re był zamieszany minister finansów, co doprowadziło do odwołania go ze sta-
nowiska. Zamieszanie to nie miało wpływu na popularność Babiša, który wraz 

10  Należy jednak zauważyć, że po protestach z jesieni 2018 r. Czechów przeciw pre-
mierowi Babišowi, poziom nieufności do niego wzrasta.

11  Kampania wyborcza w 2017 r. w dużej mierze przebiegała na osi konfliktu za lub 
przeciw Babišowi, co niewątpliwie miało wpływ na decyzje wyborców.



[190] Katarzyna Giereło-Klimaszewska

ze swoim ugrupowaniem ponownie wystartował w  wyborach parlamentarnych 
20 i 21.10.2017 r. i wygrał je z wynikiem 29,64%, daleko pozostawiając swoich ry-
wali. ODS, która zajęła drugie miejsce, otrzymała 11,32% głosów12.

Rozwiązania prawne dotyczące mediów i ustawa Lex Babiš

Przepisy czeskie nie regulują szczegółowo kwestii związanych z  własnością me-
diów. Stacje radiowe i TV są zobowiązane do publikowania danych o licencji, wła-
ścicielu, dostawcy usług, częstotliwościach nadawania, danych adresowych (Zákon 
o  provozování rozhlasového... 2001). Wynika to z  ustawy o  radiofonii i  telewizji, 
gdzie jedna osoba (fizyczna lub prawna) może posiadać nie więcej niż jedną ogól-
nokrajową koncesję radiową lub telewizyjną (analogową) oraz dwie koncesje na 
nadawanie cyfrowe. Nie ma zapisów dotyczących danych szczegółowych, takich 
jak nakład, struktura widowni, redakcji czy własności, konsolidacji prasy i mediów 
elektronicznych. Istnieje jedynie zapis regulujący funkcjonowanie mediów mówiący 
o tym, że żaden gracz na rynku nie może zajmować więcej niż 40% rynku (Zákon 
o ochraně hospodářské soutěže... 2001).

Choć politycy i  nowi właściciele firm medialnych zapewniają o  potrzebie 
zachowaniu pluralizmu w mediach, to w rzeczywistości jest on zagrożony i jego 
ochrona niewątpliwie wymaga lepszych uregulowań prawnych. Prawo dotyczące 
koncentracji mediów w Czechach nie jest restrykcyjne. Nie ma znaczących ogra-
niczeń co do własności mediów, zwłaszcza na styku polityki i biznesu. Partie poli-
tyczne mogą mieć własne wydawnictwa, rozgłośnie radiowe czy telewizje a także 
mogą mieć udziały w  związanych z  tą branżą spółkach. Od początku Republiki 
Czeskiej panował co do tego consenus. Zmieniło się to po wejściu do czeskiego 
parlamentu partii ANO. Wzrost znaczenia tej partii, a  zwłaszcza jej przywódcy 
na scenie politycznej oraz liczne związane z nim afery spowodowały duże spory 
toczone zarówno między opozycją i koalicją rządzącą, jak i w łonie samej koali-
cji, między premierem Sobotką a  Babišem. Efektem konfliktów było uchwale-
nie przez parlament w lutym 2017 r. nowelizacji ustawy o konflikcie interesów 
(Zákon o  střetu zájmů... 2006), odnoszącej się do własności mediów. Zawarto 
w  niej zakaz posiadania udziałów w  mediach członkom rządu, ministrom, po-
słom i  senatorom. Miało to zapobiec konfliktowi między interesem osobistym 
a publicznym, co oznaczało, że członkowie czeskiego rządu nie mogą być właści-
cielami mediów i nie mogą posiadać więcej niż 25% udziałów w mediach oraz fir-
mach z nimi powiązanych. Należące do nich przedsiębiorstwa również nie mogą 
uczestniczyć w przetargach publicznych, ubiegać się o dotacje państwowe czy za-
mówienia publiczne. 

Omawiane wyżej przepisy nazwano lex Babiš (Groszkowski 2017). Nie sprzy-
jają one transparentności organizacji medialnych, ale nie ma woli politycznej do 

12  Choć zwycięstwo było jednoznaczne przez ponad pół roku Babiš nie był w stanie 
sformować rządu. Udało mu się to dopiero w czerwcu 2018 r. 



Oligarchizacja mediów w Czechach na przykładzie koncernu Mafra Andreja Babiša [191]

ich zmieniania. Wynika to z  coraz większego przenikania się mediów i  polityki. 
Politycy mają coraz większy udział we własności mediów i innych firmach komer-
cyjnych, co powoduje coraz większe przenikanie się partykularnych interesów 
gospodarczych i  polityki. Andrej Babiš doskonale wykorzystuje wszelkie narzę-
dzia pozwalające mu na monopolizowanie najpierw rynku, potem mediów, a teraz 
polityki. Mimo wejścia do polityki – po stworzeniu partii ANO w 2011 i wejścia 
do rządu w roli ministra finansów w 2013 r., nie pozbył się udziałów w swoich 
przedsięwzięciach biznesowych. Budziło to liczne wątpliwości opinii publicznej, 
decydentów i protesty opozycji. Mówiono o tym, że nowy minister finansów przy 
pomocy metod administracyjnych będzie dążył do eliminowania konkurentów 
jego koncernu z  rynku. Nie były to bezpodstawne obawy – w  2017 r. Agrofert, 
który od lat stara się zmonopolizować czeski rynek rolny i po części spożywczy, 
otrzymał ponad 2 miliardy koron dotacji (ok. 335 milionów zł) (Elčić, Mikulka 
2018), co stanowiło trzy razy większą kwotę od odprowadzonego przez koncern 
podatku dochodowego.

Milioner stwierdził, że nowelizacja ustawy jest skierowana specjalnie przeciw 
niemu. I rzeczywiście – była stworzona po to, by ukrócić interesy koncernu Agrofert, 
ale przede wszystkim, by zmusić właściciela Mafry do oddania kontroli nad należą-
cymi do niego wpływowymi gazetami i innymi mediami, jeśli będzie chciał zasiadać 
w rządzie po wyborach w 2017 roku13. 

Oficjalne zarządzanie i swoje aktywa koncernu Mafra przekazał Babiš fun-
duszom powierniczym14. Nieoficjalnie zachował w nich duże wpływy15, bowiem 
zarządzający funduszami to jego wieloletni współpracownicy i  członkowie 
rodziny. Z  Agofert wywodzi się m.in. Alexej Bílek – członek zarządu holdingu 
i  Zbyněk Průša – szef Agofert, a  członkami rad nadzorczych są żona Monika 
Babiš i jego prawnik, Václav Knotek (Blaha 2018). Potwierdza to Transparency 
International w  raporcie z  22 czerwca 2018 r. (Transparency International 
Czech Republic 2018). Podaje, że Babiš stale ma większość udziałów w koncer-
nie Agrofert. Po ustawie lex Babiš, która miała wymusić na biznesmenie pozbycie 
się udziałów w jego firmach, stało się inaczej, bo zaczęto obchodzić prawo po-
przez wspomniane wyżej fundusze powiernicze, na których konta są przelewane 
zyski Agrofert16.

13  24 maja 2017 r. Babiš został odwołany ze stanowiska w wyniku czeskiej „wojny na 
górze” (zob. Groszkowski, 2017).

14  Zob. struktura własności czeskich mediów (MediaGuru 2016).
15  Funkcjonowanie Babiša na styku bizensu i polityki, m.in. w funduszach, dość do-

kładnie opisuje portal zajmujący się tzw. fact-checkingiem HlidaciPes.org, który prowadząc 
własne śledztwa dziennikarskie, zidentyfikował układy i zależności w jego firmach (zob. Hra-
dilková Bártová 2017).

16  Przeciwko Babišowi toczy się sprawa karna o defraudację dotacji unijnych (około 
1,9 mln euro) na farmę agroturystyczną Bocianie Gniazdo [cz. čápí hnízdo] (zob. ČTK 2018), 
(zob. Maćkowiak 2017).



[192] Katarzyna Giereło-Klimaszewska

Wpływ A. Babiša na publikacje w dziennikach MF DNES i Lidové noviny 

Jak wspomniano wcześniej, media skupione w koncernie Mafra są traktowane przez 
Babiša nie tylko jako biznes, ale przede wszystkim instrumentalnie: jako narzędzie 
do propagowania swoich działań i kreowania polityki. Rynek największych dzien-
ników został przez Mafrę zmonopolizowany i zmieniła się ich zawartość. Zwłaszcza 
w MF DNES i Lidové noviny zaczęto otwarcie promować partię ANO oraz jej właścicie-
la jako politycznego lidera. Krytykuje się przeciwników politycznych, nie zachowu-
jąc balansu w przedstawianiu racji zainteresowanych stron. Stało się to szczególnie 
widoczne przed i w czasie wyborów parlamentarnych w 2017 r., kiedy to interesy 
polityczne partii ANO i  jej założyciela były reprezentowane stronniczo, mimo ofi-
cjalnych deklaracji o bezstronności. Przykładem może być opisywanie w  licznych 
tekstach nieprawidłowości w rządzie B. Sobotki, m.in. dotyczących minister spra-
wiedliwości Hany Válkovej, co doprowadziło ją do dymisji; podejrzanych interesów 
ludzi z otoczenia premiera, czy wreszcie otwartych ataków na niego samego. Gazety 
z obserwatorów gry politycznej powoli przeistoczyły się w jej uczestników. Przykła-
dem może być opisywanie dymisji rządu B. Sobotki. Na pierwszej stronie wydania 
z 03.05.2017 r. pojawił się tytuł „Upadek Sobotki” [cz. Sobotkův pád], a na drugiej 
wywiad z  Babišem, który twierdził, że „Sobotka oszalał” [cz. Premiér se zbláznil]. 
W tym samym wydaniu zamieszczono plakat, na którym Babiš ma usta zaklejone 
szarą taśmą z pytaniem „Dlaczego ČSSD chce, abyśmy wyszli z rządu i zapropono-
wali dymisję? Czego się boją? Że tyle wiemy?” [cz. Proč nás chce ČSSD dostat z vlády 
a navrhla demisi? Čeho se bojí? Že toho moc víme?] (MF DNES 2017). W numerze za-
brakło bezpośrednich wypowiedzi expremiera, zamiast tego komentowano i snuto 
polityczne scenariusze na przyszłość.

Powyższy przykład ilustruje, w jaki sposób funkcjonuje wśród dziennikarzy au-
tocenzura. Nie odnieśli się oni do rzeczywistych przyczyn dymisji najpierw Babiša, 
potem całego rządu. Nie był to odosobniony przypadek, bowiem od czasu zmiany 
właściciela Mafry, przestali opisywać afery związane z Babišem, w  zamian kryty-
kując jego rywali politycznych i biznesowych. Innym przykładem jest sprawa „afe-
ry taśmowej”, o której wszystkie dzienniki pisały na pierwszych stronach. W tym 
samym czasie dzienniki MF DNES i Lidové noviny publikowały na pierwszej stronie 
teksty o aferach związanych ze śledztwem dotyczącym Miroslava Pelty powiązane-
go z konkurencyjną dla ANO partią ČSSD. Nie napisały o nagraniach, choć było to 
najważniejsze wydarzenie tych dni: między 1 a 8 maja 2017 r. w mediach społeczno-
ściowych za sprawą portalu Forum24 (FORUM24 2017a, 2017b, 2017c)17 opubliko-
wano nagrania, które wskazywały na to, że A. Babiš (będący wtedy wicepremierem 
i ministrem finansów w rządzie B. Sobotki) ustalał z szefami i dziennikarzami MF 
Dnes i iDnes.cz (Marek Přibil) co i kiedy publikować18. Na pierwszym i drugim nagra-

17  Zob. zapis całej rozmowy (Julius, 2017).
18  Warto nadmienić, że nazwisko Marka Přibila jest tu kluczowe. Na kilka miesięcy 

przed aferą taśmową publikował on MF Dnes i iDnes.cz teksty atakujące rywali miliardera – 
partie ČSSD, TOP 09 czy Partię Piratów. W świetle afery stało się jasne, że teksty te nie były 



Oligarchizacja mediów w Czechach na przykładzie koncernu Mafra Andreja Babiša [193]

niu ustalano, jak zdyskredytować przeciwników politycznych za pomocą ujawnio-
nych dokumentów. Były to informacje o członkach rządu, szczególnie z partii ČSSD. 
W  rozmowie z  Františkiem Nachtigallem, dyrektorem ds. rozwoju strategicznego 
Mafry (i głównego aktora w „aferze taśmowej”) rozważa, kiedy będzie odpowiedni 
czas, by z tymi informacjami dotrzeć do odbiorców jego mediów. Dotyczy to pre-
miera B. Sobotki, ministra spraw wewnętrznych Milána Chovanca, wiceprzewodni-
czącego ČSSD Jiřego Zimola, minister pracy i spraw socjalnych Michaeli Marksovej, 
ministra zdrowia Lubomíra Zaorálka, prezydenta Miloša Zemana. Dyrektor wraz ze 
swoim szefem dochodzą do wniosku, że najlepszym momentem na publikowanie 
dyskredytujących informacji będą wybory parlamentarne.

Trzecie nagranie dotyczyło spawy Beretty – policyjnych i prokuratorskich akt, 
z  których wyciekły informacje dla Babiša. Były to tajne dokumenty dostarczone 
przez Roberta Šlachtę, byłego szefa departamentu policji zajmującego się przestęp-
czością zorganizowaną.

Babiš zmieniał interpretację sytuacji. Co interesujące, w ogóle nie odnosił się 
do treści nagrań, ale do okoliczności ich powstania. Początkowo twierdził, że ni-
kogo nie namawiał do publikacji informacji, potem, że była to prowokacja obec-
nych i dawnych tajnych służb (komunistyczna StB) lub przeciwników politycznych, 
wreszcie przyznał, że nagranie jest autentyczne (Lidovky.cz 2017). 

Potwierdzeniem, że sytuacja zarejestrowana na nagraniach miała miejsce 
w rzeczywistości, jest oświadczenie dziennikarzy Mafry, w którym odcinają się od 
praktyk jej właściciela. Stwierdzili, że postępowanie redaktora MF DNES Marka 
Přibila jest niemoralne i nieprofesjonalne, zaś Andrej Babiš zawiódł, bo wielokrot-
nie deklarował, że mimo iż jest właścicielem, nie będzie próbował wpływać na treść 
artykułów w gazetach Mafry. Dziennikarze piszą, że miliarder kłamał. „Odmawiamy 
Andrejowi Babišowi możliwości potajemnego manipulowania lub manipulowania 
treścią naszych artykułów.” (Surmanová 2017). Na koniec wzywają właściciela, 
kierownictwo i  redaktorów naczelnych koncernu, by zapobiegać powtórzeniu się 
podobnych sytuacji i by wykluczyć wpływ polityczny na pracę i treść gazet oraz ser-
wisu informacyjnego. 

Jakąkolwiek by przyjąć interpretację, nagrania wyraźnie wskazują na wyko-
rzystywanie podległości dziennikarzy i  zarządzających dziennikiem właścicie-
lowi Mafry. I choć zaraz po kupnie koncernu przysięgał na zdrowie swoich dzieci 
(Fendrych 2017)19, że nie będzie ingerował w  treści redakcyjne, niejednokrotnie 
przed aferą taśmową tę przysięgę łamał. Już dzień po zakupie koncernu (27.06.2013 
r.) zadzwonił do Lidovych Novin i zbeształ dziennikarzy, że nie napisali o konferen-
cji prasowej partii ANO. Na żądanie wyjaśnień, redaktor Jan Kálal tłumaczył, że 

wynikiem samodzielnej inicjatywy dziennikarza, tylko wynikały z politycznej rozgrywki pro-
wadzonej przez A. Babiša.

19  Tekst oryginalny: „Já můžu tady veřejně prohlásit na zdraví mojich čtyř dětí a dvou 
vnuček, že já v žádném případě nebudu nikdy zasahovat do práce redaktorů v Mafře” (Fen-
drych 2017). 



[194] Katarzyna Giereło-Klimaszewska

konferencja ruchu pozaparlamentarnego nie zwróciła uwagi gazety, na co miliarder 
odparł: „Mam nadzieję, że chłopcy wiedzą, co robią. Prawdopodobnie nie wiedzą, 
z kim mają zaszczyt [do czynienia]” [cz. Doufám, že kluci vědí, co dělaj, jako. Asi nevědí, 
s kým maj tu čest] (ECHO24 2017). Dziennikarz nagrał całą rozmowę, a potem ga-
zeta opublikowała jej treść. Postępowanie biznesmena wzbudziło powszechne obu-
rzenie, więc przeprosił dziennikarzy i czytelników, co uspokoiło nastroje. Jednak po 
tym wydarzeniu, w proteście, kilku dziennikarzy odeszło z redakcji. Uzasadnili to 
tym, że nie będą mogli uczciwie wykonywać obowiązków, skoro właścicielem jest 
polityk. Wielu założyło potem własne przedsięwzięcia medialne, m.in. Echo2420. 

Choć biznesmen za swoje zachowanie przeprosił, nie zaniechał prób wpływa-
nia na dziennikarzy. W styczniu 2014 r. osobiście nakazał Vladimirowi Ševeli zwol-
nić się z  pracy w  MF Dnes po tym, jak dziennikarz opublikował krytykę Agrofert 
i  ANO. Ševela zajmował się ochroną środowiska i  pisał o  decyzji ANO w  sprawie 
obsadzenia Ministerstwa Środowiska (w rządzie B. Sobotki) przez przedstawiciela 
przemysłu chemicznego Richarda Brabeca i jego powiązaniach z Agrofert – jednym 
z największych trucicieli środowiska.

Inny przypadek wpływu na treść publikacji ujawnił Jan Novotný, który 
w MF Dnes napisał tekst o partii ANO. W tym przypadku kilka razy dzwonił do niego 
Babiš, nie zgadzając się z  treścią tekstu i na jego publikację. Wiedzieli o  tym pro-
wadzący gazetę redaktor naczelny Jaroslav Plesl (który już wcześniej konsultował 
się z  Babišem na ten temat) i  dyrektor František Nachtigall (FORUM24 2017d). 
Przykłady te nie są odosobnione i świadczą o instrumentalnym traktowaniu oma-
wianych mediów przez ich właściciela w celu prowadzenia rozgrywek politycznych.

Coraz bardziej zagrożona niezależność mediów

Afera nagraniowa, wpływanie na treść tekstów czy wyrzucanie dziennikarzy z pra-
cy są ilustracją tego, jak Babiš w cyniczny i instrumentalny sposób traktuje media, 
swoich partnerów oraz podwładnych. Nie waha się manipulować tym, co ma się 
znaleźć w jego dziennikach, by zdyskredytować rywali politycznych, i wykorzystuje 
do tego nielegalnie zdobyte tajne dokumenty policji. Nie waha się również przed 
próbami wywierania nacisku na dziennikarzy spoza Mafry. Będąc premierem, za-
czął wywierać naciski za pomocą podległych sobie służb na dziennikarzy śledczych, 
opisujących afery związane z wyłudzaniem dotacji z UE (głównie na farmę Bocianie 
Gniazdo). Wiosną 2018 r. dziennikarze Sabina Slonková, Jaroslav Kmenta i  Janek 
Kroupa byli ciągle wzywani na przesłuchania. Policja próbowała nakłonić ich do 
zdradzenia źródeł informacji i zastraszyć, by nie zajmowali się kolejnymi sprawami, 
w które zamieszany jest Babiš. 

20  Byli to m.in. redaktor naczelny Dalibor Balšínek i jego zastępca Jan Dražan, Lenka 
Zlámalová, Daniel Kaiser, Martin Weiss, Ondřej Štindl, Kamila Klausová, fotoreporter Jan Za-
torsky i inni (zob. Echo24, SEZNAM 2015).



Oligarchizacja mediów w Czechach na przykładzie koncernu Mafra Andreja Babiša [195]

Jesteśmy przekonani, że te przesłuchania mają na celu m.in. zastraszenie czy zniechęce-
nie nas i naszych informatorów od dalszej pracy [...] Chodzi najprawdopodobniej o sko-
ordynowane działania, których drugoplanowym celem jest kryminalizowanie dzienni-
karstwa śledczego (Palata 2018), (zob. ČTK 2018).

Opinię dziennikarzy potwierdza raport organizacji Reporters Without Borders 
(RSF) (Reporters Without Borders 2017). Oceniając sytuację przestrzegania wolności 
słowa i mediów wskazuje, że oligarchowie (ze wskazaniem głównie na A. Babiša) po-
przez zakup mediów nie tylko wzmacniają swoją pozycję, ale i zawłaszczają wolności 
obywatelskie oraz ograniczają swobodę działania mediów21. Z tego powodu poziom 
koncentracji własności mediów RSF ocenia jako krytyczny. I choć początków tego pro-
cesu w przypadku obecnego premiera Czech należy szukać w 2013 r. (od czasu zaku-
pu Mafry), to organizacja zaznacza, że koncentracja systematycznie rośnie od 2016 r. 
Raport wskazuje, że niezależność mediów jest coraz bardziej zagrożona, bo miliarder 
stał się właścicielem kilku najbardziej wpływowych gazet codziennych w Czechach. 

Na podobne problemy wskazuje Monitoring Media Pluralism in Europe 2018 
(Brogi, Nenadic, Parcu, Azevedo Cunha 2018). Autorzy analizy zaznaczają, że 
w  ostatnich czterech latach pluralizm mediów w  Czechach jest coraz poważniej 
zagrożony. Wynika to z  ingerencji właścicieli w  publikacje, ograniczania autono-
mii dziennikarzy, nacisków politycznych, odwoływania ze stanowisk redaktorów 
naczelnych. Odnosi się to zarówno do mediów tradycyjnych, jak i nowych, jednak 
należy zaznaczyć, że na razie w głównej mierze dotyczy rynku dzienników i pry-
watnych rozgłośni radiowych. Rynek dzienników jest opanowany przez czterech 
właścicieli, radiowy przez trzech, i tam najbardziej jest widoczny proces oligarchi-
zacji mediów. Nie dzieje się tak na razie na rynku największych stacji telewizyjnych. 
Mimo odchodzenia zagranicznego kapitału (sprzedaż aktywów w TV Prima przez 
szwedzkie MTG czeskim biznesmenom Vladimírovi Komárovi i  Ivanovi Zachovi), 
nie zauważono zjawisk podobnych do przypadku Andreja Babiša. W drugiej nie-
publicznej telewizji TV Nova dominuje kapitał zagraniczny, czyli holenderska CME, 
w  TV Barrandov część należy do Jaromira Soukupa22 (51%) i  China International 
Group Corporation Limited w  ramach grupy CEFC (49%). Najbardziej popularna 
telewizja publiczna (Česká televize) i radio (Český rozhlas), które ciszą się najwięk-
szą popularnością (Mediamania 2018), zachowują względną niezależność23 i mogą 

21  Warto zaznaczyć, że w ostatnich latach Czechy zajmują coraz niższą pozycję pod 
względem przestrzegania swobody działalności mediów. Spadły z 21 pozycji w 2016 r. na 34 
w 2018 r. i w 2020 r. na 40 (World Press Freedom Index 2020).

22  Postrzegany jest jako postać kontrowersyjna. Prowadzi kilka programów w TV Bar-
randov i jest krytykowany za ich niską jakość, stronniczość, zbyt bliskie związki z prezyden-
tem Zemanem i partiami politycznymi SPD czy SPO. Jednak nie występuje w roli aktora po-
litycznego i nie zakłada własnego ugrupowania. Andrej Babiš, Tomio Okamura (SPD) i Miloš 
Zeman deklarują, że TV Barrandov to ich ulubiony kanał telewizyjny (zob. Sklenský 2018).

23  Choć media publiczne w Czechach mają największe zaufanie, to i  tak jest ono na 
najniższym poziomie w historii. Także i tu dochodzi do prób ograniczania pluralizmu i inter-
wencji ze strony władzy politycznej (zob. Sykorova 2018; Tuček 2017).



[196] Katarzyna Giereło-Klimaszewska

być konkurencją dla oligarchów, bo mają znaczący wpływ na opinię publiczną. Z 
tego powodu A. Babiš próbuje rozszerzać wpływy w mediach poza swój koncern. 
Kandydaci do Rady Radia i  Telewizji [cz. Rada pro rozhlasové a  televizní vysílání, 
RRTV], nadzorującej media publiczne, są nominowani przez stowarzyszenia i inne 
organizacje pozarządowe, jednak ich weryfikację przeprowadza parlament, co upo-
litycznia proces ich wyboru (choć z definicji miał być apolityczny). Partie od powsta-
nia tego organu starały się mieć wpływ na media publiczne, ale proces ten znacząco 
nasilił się, gdy do parlamentu weszła ANO, która stara się zdobyć tych wpływów 
jak najwięcej i przeforsować wybór do Rady ludzi związanych z partią. Poza tym 
milioner próbuje naciskać na RRTV i media publiczne, by nie prowadziły śledztw 
dziennikarskich i nie publikowały informacji o nim, co już parokrotnie się udało, jak 
np. w sprawie reportaży Janka Kroupy w Czeskim Radio24. 

Podsumowanie

Współczesne funkcjonowanie mediów nierozerwalnie jest związane z tym, co dzieje 
się w świecie polityki. Przypadek Czech pokazuje, jak poprzez wzajemne powiąza-
nia te dwie sfery mogą wpływać na kształtowanie preferencji w wyborach, opinii 
czy decyzji politycznych. Przenikanie interesów biznesowych i politycznych, zwią-
zanych z tym nieformalnych układów oraz zależności (klientyzm), a także wysoka 
instrumentalizacja mediów pozwalają twierdzić, że dziś proces oligarchizacji me-
diów czeskich jest bardzo zaawansowany. Łączy się to z coraz większą koncentracją 
własności organizacji medialnych i ingerencją właścicieli w publikowane treści, ale 
i zmianami w samym dziennikarstwie. Chodzi o pojawienie się u dziennikarzy au-
tocenzury i realizowanie przez nich komercyjnych lub politycznych interesów wła-
ścicieli mediów, w których są zatrudniani. Opisując zjawisko oligarchizacji mediów 
trzeba też uwzględnić problemy, które łączą się z coraz trudniejszą sytuacją prasy 
drukowanej (malejące nakłady), wyzwaniami technologicznymi nowych mediów 
czy trudnościach związanych z wykonywaniem zawodu dziennikarza. Chodzi o po-
goń za newsem, mniejszą dbałość o  jakość treści – w tym coraz mniejszy stopień 
korzystania ze źródeł podstawowych na rzecz Internetu – brak obiektywizmu, zanik 
dziennikarstwa śledczego czy wreszcie problemy finansowe i pauperyzację zawo-
du. W tym miejscu pojawia się istotne pytanie: kogo takie media mają reprezento-
wać, gdy odbiorcy nie są w stanie ocenić, czy mają do czynienia z rzetelnym dzienni-
karstwem. Gdy doda się do tego wspomnianą już instrumentalizację mediów, staje 
się jasne, że coraz rzadziej są one „psem łańcuchowym” patrzącym władzy na ręce 
i dbającym o jakość debaty publicznej. Zamiast tego, coraz bardziej otwarcie kreują 
rzeczywistość, próbują manipulować publicznością, co powoduje coraz mniejsze za-
ufanie odbiorców i jest poważnym zagrożeniem dla demokracji. 

24  Rada uznała, że reportaże z 28.11.2017 r. dotyczące nielegalnego zarządzania i do-
tacji na gospodarowanie gruntami przez Agrofert zostały zrobione nieobiektywnie (Hovor-
ková 2018).



Oligarchizacja mediów w Czechach na przykładzie koncernu Mafra Andreja Babiša [197]

Przypadek Andreja Babiša pokazuje, że umiejętne zarządzanie mediami, wy-
korzystywanie ich zasobów oraz konsolidowanie władzy politycznej, gospodarczej 
i medialnej pozwalają na osiągnięcie zamierzonych celów, przede wszystkim poli-
tycznych. Nie zaszkodziły mu afera z nagraniami, kolejne skandale związane z uni-
kaniem płacenia podatków, wyłudzeniem dotacji z UE. Wprawdzie przyczyniły się 
do pozbawienia go funkcji wicepremiera i ministra finansów, ale nie przeszkodziły 
w wygraniu wyborów parlamentarnych w 2017 r. i objęciu funkcji premiera Czech. 
Jest to efekt konsekwentnego budowania imperium biznesowego, które wspiera 
działalność polityczną, gdzie media służą do realizacji określonych interesów, po-
szerzania zakresu władzy, a także wspierania i kreowania wizerunku lidera partii 
oraz zwalczania rywali politycznych. 

Nadzieją na zmiany i zatrzymanie procesu oligarchizacji jest zachowanie nie-
zależności mediów i pluralizmu. By tak się stało, należy uregulować kilka kwestii. 
Przede wszystkim trzeba ustanowić prawo dotyczące funkcjonowania nowych me-
diów i Internetu. Na razie nie ma takich zapisów, więc może to być poważnym za-
grożeniem dla ich pluralizmu. Innym problemem jest to, jak oddzielić świat polityki 
i mediów, by przywrócić pomiędzy nimi równowagę. Należałoby zapewnić większą 
transparentność firm medialnych, szczególnie gdy chodzi o sprawy własnościowe 
(w odniesieniu do właścicieli i  ich aktywów); uregulować kwestie różnych rodza-
jów koncentracji mediów (krzyżowych, poziomych, pionowych itp.); egzekwować 
zasady konkurencji. Istotne też jest zajęcie się sprawą fake newsów i dezinformacji, 
które coraz bardziej dominują w czeskim dyskursie publicznym i stają się realnym 
problemem. Istotny jest również rozwój mediów trzeciego sektora związanych z or-
ganizacjami pozarządowymi, które do niedawna nie były zbyt rozwinięte i nie miały 
dużego znaczenia25. Należałoby też wzmocnić instytucje zawodowe związane z me-
diami (głównie organizacje dziennikarskie, organizacje społeczne i badawcze) oraz 
zapewnić lepszą ochronę niezależności dziennikarzy. Niestety, w obecnej sytuacji 
społeczno-politycznej Czech może to być niezwykle trudne. 

Bibliografia:

Opinia rzecznika generalnego Poiares Maduro przedstawiona w  dniu 12 września 2007 r., 
Wniosek o  wydanie orzeczenia w  trybie prejudycjalnym: Consiglio di Stato – Włochy. 
Swoboda świadczenia usług – Łączność elektroniczna – Telewizyjna działalność nadaw-
cza – Nowe wspólne ramy regulacyjne – Przydzielanie częstotliwości radiowych. Sprawa 
C-380/05. ECLI identifier: ECLI:EU:C:2007:505. Dostęp 02.10.2018. https://eur-lex.eu-
ropa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A62005CC0380 

Zákon o  ochraně hospodářské soutěže a o  změně některých zákonů (zákon o  ochraně ho-
spodářské soutěže). Zákon č. 143/2001 Sb. 2001. Dostęp 09.10.2018. https://www.za-
konyprolidi.cz/cs/2001-143

Zákon o  provozování rozhlasového a  televizního vysílání a o  změně dalších zákonů, Zákon 
č. 231/2001 Sb. 2001. Dostęp 29.09.2018. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-231 

25  Więcej na ten temat: Giereło-Klimaszewska 2019.



[198] Katarzyna Giereło-Klimaszewska

Zákon o střetu zájmů, zákon č. 159/2006 Sb. 2006. Dostęp 30.09.2017. https://www.zakony-
prolidi.cz/cs/2006-159

World Press Freedom Index. 2016. Dostęp 09.10.2018. https://rsf.org/en/ranking/2016
Bártová Eliška Hradilková. 2017. Strážci Babišova impéria: Co jsou zač čtyři nejvěrnější a jaké 

mají vazby, 19.09.2017. Dostęp 30.09.2017. https://hlidacipes.org/strazci-babisova-im-
peria-jsou-zac-ctyri-nejvernejsi-jake-maji-vazby/

Blaha Michal. 2018. Je Agrofert opravdu „bývalá firma“ Andreje Babiše?. Dostęp 30.09.2018. 
https://hlidacipes.org/agrofert-opravdu-byvala-firma-andreje-babise/

Brogi Elda, Nenadic Iva, Parcu Pier Luigi, Viola de Azevedo Cunha Mario. 2017. Monitoring Me-
dia Pluralism in Europe: Application of the Media Pluralism Monitor 2017 in the European 
Union. FYROM, Serbia & Turkey 2018 Policy Report. Dostęp 09.11.2018. http://cmpf.eui.
eu/wp-content/uploads/2018/11/CMPF_MPM2017_FINAL_REPORT_a.pdf 

Červenka Jan. 2018. Důvěra vrcholným politikům – září 2018, 18.10.2018. Dostęp 09.11.2018. 
https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/c2/a4729/f9/
pi181018.pdf

ČTK. 2018. Slonková, Kroupa, Kmenta. Trojice novinářů tvrdí, že je policie zastrašuje kvůli Ba-
bišovi. 05.04.2018. Dostęp 09.10.2018. https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/sabina-
-slonkova-janek-kroupa-jaroslav-kmenta-novinari-gibs-andrej-babis_1804051312_dp

Dobek-Ostrowska Bogusława. 2010. Paralelizm polityczny jako wyznacznik polskiego modelu 
systemu medialnego. W „Stare” i ,,nowe” media w kontekście kampanii politycznych i spra-
wowania władzy; Media i Polityka, t. 2, Marta du Vall, Agnieszka Walecka-Rynduch (red.). 
Kraków: Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Dostęp 27.10.2018. 
https://repozytorium.ka.edu.pl/bitstream/handle/11315/4907/Stare_i_nowe_me-
dia_w_kontekscie_kampani_politycznych_2010pdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Dobek-Ostrowska Bogusława. 2011. Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, po-
lityka w mediach. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. 

ECHO24, SEZNAM. 2018. 51 novinářů, kteří opustili za Babiše MF DNES a LN, 30.04.2015. Do-
stęp 20.10.2018. https://echo24.cz/a/wGuWL/51-novinaru-kteri-opustili-za-babise-
-mf-dnes-a-ln

ECHO24. 2017. Asi nevědí, s kým mají tu čest, volal Babiš do Lidových novin, 30.09.2017. Dostęp 
09.10.2018. https://echo24.cz/a/ibb4P/asi-nevedi-s-kym-maji-tu-cest-volal-babis-do-
-lidovych-novin

Elčić Sandro, Mikulka Milan. 2018. Agrofert loni získal na dotacích nejvíce v historii, přes dvě mi-
liardy. Na dani z příjmů přitom zaplatil jen 740 milionů, 26.07.2018. Dostęp 20.10.2018. 
https://archiv.ihned.cz/c1-66202310-agrofertu-pritekly-rekordni-dotace-firma-z-nich-
-loni-ziskala-vice-penez-nez-zaplatila-na-danich

Fendrych Martin. 2017. Babiš „na zdraví vlastních dětí“ tvrdil, že nezasahuje do svých novin. 
Lhal a lhal, 09.05.2017. Dostęp 20.10.2018. https://nazory.aktualne.cz/komentare/ba-
bis-na-zdravi-vlastnich-deti-tvrdil-ze-nezasahuje/r~0020139e349311e7b5e5002590
604f2e/?redirected=1542638144

FORUM24 2017a FORUM 24. Připomeňme si průlomovou Šumanovu nahrávku Andreje Babiše: 
Kráva Marksová, Zaorálka pošlu do p*dele, 01.05.2017. Dostęp 09.10.2018. http://fo-
rum24.cz/nahravka-krava-marksova-zaoralka-poslu-do-pdele-tak-mluvi-andrej-babis/ 

FORUM24 2017b. NAHRÁVKA č. 2: Babiš domlouvá s redaktorem MF Dnes články proti Chovan-
covi, 03.05.2017. Dostęp 09.10.2018. http://forum24.cz/nahravka-c-2-babis-domlouva-
-s-redaktorem-mf-dnes-clanky-proti-chovancovi/ 



Oligarchizacja mediów w Czechach na przykładzie koncernu Mafra Andreja Babiša [199]

FORUM24 2017c. NAHRÁVKA č. 3: Babiš dostal od novináře živý policejní spis. ČSSD chtěl očer-
nit před sjezdem, 08.05.2017. Dostęp 09.10.2018. http://forum24.cz/nahravka-c-3-ba-
bis-dostal-od-novinare-zivy-policejni-spis-vcetne-vyslechu/

FORUM24. 2017. Přibil z Babišovy nahrávky: Několikrát ze lži usvědčený chráněnec bossů MFD, 
08.05.2017. Dostęp 20.10.2018. http://forum24.cz/pribil-z-babisovy-nahravky-nekoli-
krat-ze-lzi-usvedceny-chranenec-bossu-mfd/

Giereło-Klimaszewska Katarzyna. 2019. Political fact checking and fake news in the Czech Re-
public on the example of demagog.cz and manipulatori.cz. Mediatization Studies Journal. 
Lublin: Wydawnictwo UMCS. https://journals.umcs.pl/ms/article/view/8364

Groszkowski Jakub. 2018. Czechy: przedwyborcza „wojna na górze”. Dostęp 29.09.2018. ht-
tps://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/analizy/2017-05-10/czechy-przedwyborcza-
-wojna-na-gorze 

Hallin Daniel C., Mancini Paolo. 2007. Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu 
porównawczym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Hovorková Johana. 2018. Velká mediální rada ostudně couvla před Babišem kvůli Kroupovým 
reportážím, 01.09.2018. Dostęp 09.11.2018. http://forum24.cz/rada-pro-rozhlasove-a-
-televizni-vysilani-ostudne-couvla-pred-babisem-kvuli-kroupovym-reportazim/

jj, ČTK. 2018. Přestávají Češi věřit Babišovi? Podle většiny se premiér snaží, aby jeho blízcí nevy-
povídali, 14.11.2018. Dostęp 14.11.2018. https://www.info.cz/cesko/prestavaji-cesi-ve-
rit-babisovi-podle-vetsiny-se-premier-snazi-aby-jeho-blizci-nevypovidali-37927.html

Maćkowiak Tomasz. 2017. Andrej Babiš. Premier wbrew wszystkiemu, 15.12.2017. Dostęp 
14.11.2018. https://www.rp.pl/Plus-Minus/312159981-Andrej-Babis-Premier-wbrew-
-wszystkiemu.html

MAFRA. 2018a. Čtenáři deníku MF Dnes. Dostęp 05.10.2018. https://1gr.cz/data/soubory/
Mafra_all/A171113_TVE_002_MFD1723.PDF 

MAFRA. 2018b. Čtenáři iDnes.cz. Dostęp 05.10.2018. https://1gr.cz/data/soubory/Mafra_all/
A171228_TVE_007_IDNES.PDF

Media Guru. 2016. Infografika: Aktualizovaná mapa vlastníků médií, 29.03.2016. Dostęp 
15.10.2018. https://www.mediaguru.cz/2016/03/infografika-aktualizovana-mapa-
-vlastniku-medii/

Media Guru. 2020. Mapa vlastníků českých médií v roce 2020. Dostęp 09.11.2020. https://
www.mediaguru.cz/clanky/2020/10/mapa-vlastniku-ceskych-medii-v-roce-2020/

Mediamania. 2018. Denní sledovanost – 28.11.2018. Dostęp 29.11.2018. https://mediamania.
tyden.cz/rubriky/statistiky/denni-sledovanost-28-11-2018_504903.html 

Mercury-publicity. 2018. International Media Representative – Czech republic. Dostęp 
23.10.2018 https://www.mercury-publicity.com/czech-republic 

MF DNES. 2017. Sobotkův pád, 03.05.2017. Dostęp 20.10.2018. https://www.mfdnes.cz/na-
hled.aspx?d=3.5.2017&n=MFD&e=JIHLAVA&id=5761989

Michels Robert. 2005. Political Parties. A Sociological Study of the Oligarchical Tendencies of 
Modern Democracy. New Brunswick and London: Transaction Publishing.

mpr, Lidovky.cz, ČTK. 2017. Další nahrávka. Načasoval bych to před socanský sněm, říká Ba-
biš novináři o kauze Beretta, 08.05.2017. Dostęp 18.10.2018. https://www.lidovky.cz/
domov/dalsi-nahravka-nacasoval-bych-to-pred-socansky-snem-rika-babis-novinari.
A170508_130853_ln_domov_ELE 

Palata Luboš. 2018. Czy czeska policja przeszkadza dziennikarzom śledczym w  pisaniu 
o  interesach premiera Babisza?, 08.04.2018. Dostęp 09.10.2018. http://wyborcza.



[200] Katarzyna Giereło-Klimaszewska

pl/7,75399,23241632,czy-czeska-policja-przeszkadza-dziennikarzom-sledczym-w-pi-
saniu.html 

Palata Luboš. 2018. Jak Czesi przejęli swoje media. A teraz kupili Radio ZET. Dostęp 27.10.2018. 
http://wyborcza.pl/7,156282,23465297,nowy-wlasciciel-radia-zet-ma-w-cze-
chach-opinie-poczciwego-oligarchy.html

Reporters Without Borders. 2017. Journalists welcomed with AK-47. Dostęp 09.10.2018. ht-
tps://rsf.org/en/czech-republic 

Sklenský Martin. 2018. Komu patří česká média? Zahraniční vlastníci se stahují, esa drží čeští 
miliardáři, 10.08.2018. Dostęp 29.11.2018. https://www.peak.cz/patri-ceska-media-
-zahranicni-vlastnici-se-stahuji-esa-drzi-cesti-miliardari/

Šuman Julius. 2017. Andrej Babiš – média neovlivňuju. Dostęp 09.10.2018. https://www.
youtube.com/watch?v=rAKJRzac2T0&feature=youtu.be

Surmanová Kateřina. 2017. Babiš selhal, když lhal o  neovlivňování obsahu. Redaktoři ape-
lují na vedení Mafry, 04.05.2017. Dostęp 20.10.2018. https://www.lidovky.cz/domov/
babis-selhal-kdyz-lhal-o-neovlivnovani-obsahu-redaktori-apeluji-na-vedeni-Mafry.
A170504_155522_ln_domov_gib 

Sykorova Lucie. 2018. Public insulting of journalists by Czech leaders. Dostęp 29.11.2018. 
http://njc.dk/wp-content/uploads/2018/02/Public-insulting-of-journalists-by-Czech-
-leaders-.pdf

Transparency International Czech Republic (TIC). 2018. Andrej Babiš is our controlling person 
(beneficial owner), says Agrofert. Dostęp 09.10.2018. https://www.transparency.org/
news/pressrelease/andrej_babish_is_our_controlling_person_czech_republic 

Tuček Milan. 2017. Důvěra k vybraným institucím veřejného života – říjen 2017, 27.11.2017. 
Dostęp 20.06.2018. https://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2content/documents/
c2/a4460/f9/po171127.pdf 

Unie vydavatelů, ASMEA, SKMO, Media projekt, 1. a  2. čtvrtletí 2018. Dostęp 05.10.2018. 
http://www.median.eu/cs/wp-content/uploads/docs/MP_2018_1_2Q_prezentace.pdf

Unie vydavatelů, ASMEA, SKMO. 2017. Media projekt, 1.1.2017-17.12.2017. Dostęp 05.10.2018. 
http://www.median.eu/cs/wp-content/uploads/docs/MP_2017_rocni_zprava.pdf 

Oligarchization of the Czech Media in the Czech Republic  
as Illustrated by the Example Andrej Babiš’ Mafra Company

Abstract
The contemporary functioning of the media is inextricably linked with what is happening in the world of 
politics. The case of the Mafra corporation and the behaviour of its owner Andrej Babiš shows how through 
the interrelations of these two spheres the media can influence the shaping of political decisions, opinions 
or preferences in the elections. The penetration of business and political interests, related informal layouts 
and dependencies as well as high media instrumentation allow us to claim that today the process of 
oligarchisation of the Czech media is highly advanced. This is connected with the increasing concentration 
of ownership of media companies and intervention of the owners into the published content, but also with 
changes in journalism itself. The media cease to be a  “watch dog” controlling the authorities and caring 
about the quality of public debate. Instead, they are creating reality, more and more openly, attempting 
to manipulate the public, which results in less and less trust on their part and poses a  serious threat to 
democracy.

Key words: oligarchization, instrumentalization, Babiš, Mafra, Czech Republic, MF DNES, Lidové noviny


