Literacy and Laboratory: exploring science education in Upper secondary schools in refugee settlements: Case of Nakivale refugee settlement in Uganda.
Problematyka czytania i pisania oraz zajęcia laboratoryjne: badanie edukacji w szkołach ponadgimnazjalnych w osiedlach dla uchodźców: Przypadek osiedla dla uchodźców Nakivale w Ugandzie
DOI:
https://doi.org/10.24917/20813333.34.11Słowa kluczowe:
literacy, laboratory, Science education, upper secondary, refugees, Nakivale, umiejętność czytania i pisania, laboratorium, szkoła średnia drugiego stopnia, uchodźcyAbstrakt
This study examines the use of literacy and laboratory in science education in secondary schools in Nakivale refugee settlements. Literacy is about students' ability to understand, interpret, and communicate scientific information effectively, while laboratory is about experimental settings and scientific investigations. Although Uganda's Vision 2040 promotes science education for all by promoting science, technology, engineering and innovation (STEI) to transform the economy, this is still far from being achieved in secondary schools in the Nakivale refugee settlement. The research conducted a qualitative research design that included focus group discussions, semi-structured interviews and observation techniques. The results show that science education is far from being achieved among the upper class (S.5 and S.6) in Nakivale refugee settlement due to the lack of fully equipped laboratories and libraries. The student-teacher ratio is high, and science teachers are paid less than those in government-supported schools, leading to high teacher turnover and lower concentration. The study recommends that the government of Uganda support the schools, as they are still private schools. Laboratory spaces should be equipped with equipment, chemicals and other compounds to facilitate teaching and learning, and libraries should be well-stocked with scientific books to promote learning.
Niniejsze badanie dotyczy wykorzystania umiejętności czytania i pisania oraz laboratoriów w nauczaniu przedmiotów ścisłych w szkołach średnich w obozach dla uchodźców w Nakivale. Umiejętność czytania i pisania obejmuje zdolność uczniów do skutecznego rozumienia, interpretowania i przekazywania informacji naukowych, natomiast laboratoria obejmują warunki eksperymentalne i badania naukowe. Badaniem objęto dwie szkoły średnie: Nakivale Secondary School i Rubondo Community Secondary School. W badaniu wykorzystano badania jakościowe przeprowadzone wśród 45 celowo wybranych respondentów. Zastosowano projekt badawczy obejmujący dyskusje w grupach fokusowych, częściowo ustrukturyzowane wywiady i techniki obserwacyjne. Wyniki wskazują, że edukacja naukowa w klasach wyższych jest daleka od osiągnięć w obozie dla uchodźców Nakivale ze względu na brak w pełni wyposażonych laboratoriów i bibliotek. Stosunek liczby uczniów do liczby nauczycieli jest wysoki, a nauczyciele przedmiotów ścisłych otrzymują niższe wynagrodzenie niż nauczyciele w szkołach państwowych, co prowadzi do dużej rotacji kadry nauczycielskiej i mniejszego skupienia. W badaniach zaleca się, aby rząd Ugandy wspierał szkoły, ponieważ nadal są one prywatne i przyjmują tysiące uczniów-uchodźców. Sale laboratoryjne powinny być wyposażone w aparaturę, chemikalia i inne związki wspomagające nauczanie i uczenie się, a biblioteki powinny być dobrze zaopatrzone w książki naukowe, aby usprawnić proces uczenia się.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Redakcja przyjmuje do druku teksty oryginalne, wcześniej niepublikowane. Treść czasopisma jest dostępna na licencji Creative Commons (CC-BY-NC-ND 3.0 PL)
Licencja ta zezwala na wykorzystanie materiałów opublikowanych w czasopiśmie w celach niekomercyjnych np. komentarza, krytyki, informacji, archiwizacji, nauczania lub prowadzenia badań, z poszanowaniem aktualnie obowiązującego prawa autorskiego (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z poźn. zm.). Zgodnie z wymogami licencji, konieczne jest dokładne podanie źródła cytowania lub parafrazowania oraz zachowanie tekstu w oryginalnej postaci (zakaz tworzenia utworów zależnych).