Smartfon na wojnie – wojna w kieszeni. Wojeryzm wojenny w pracy korespondenta wojennego w mediach tradycyjnych i społecznościowych podczas inwazji w Ukrainie
Smartphone at War – War in Your Pocket. War Voyeurism in the Work of War Correspondents in Traditional and Social Media during the Invasion of Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.24917/20813333.33.8Słowa kluczowe:
media społecznościowe, korespondent wojenny, wojna, wojeryzm wojenny, social media, war correspondent, war, war voyeurismAbstrakt
Niniejsze badanie analizuje ewoluującą rolę korespondentów wojennych w erze cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem konfliktu na Ukrainie. Analizuje ono wpływ mediów społecznościowych – zwłaszcza platformy X (dawniej Twitter) – na relacje wojenne, podkreślając kontrast między niefiltrowanymi treściami nadawanymi w czasie rzeczywistym, dostępnymi na tych platformach, a bardziej kontrolowanymi narracjami prezentowanymi przez media tradycyjne. Poprzez analizę pracy polskiego korespondenta wojennego Wojciecha Bojanowskiego, badanie uwypukla, jak bezpośredniość i postrzegana autentyczność mediów społecznościowych zmieniają percepcję społeczną. Autorzy dowodzą, że te zmiany wymagają ponownej oceny tradycyjnej roli korespondentów wojennych w dzisiejszym dynamicznym, hiperpołączonym krajobrazie informacyjnym.
This study explores the evolving role of war correspondents in the digital age, with a particular focus on the Ukrainian conflict. It examines the impact of social media) – especially X (formerly Twitter) – on war reporting, emphasizing the contrast between the unfiltered, real-time content available on such platforms and the more controlled narratives presented by traditional media. Through an analysis of the work of Polish war correspondent Wojciech Bojanowski, the research highlights how the immediacy and perceived authenticity of social media are reshaping public perception. It argues that these developments call for a reevaluation of the traditional role of war correspondents in today’s fast-paced, hyperconnected information landscape.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Redakcja przyjmuje do druku teksty oryginalne, wcześniej niepublikowane. Treść czasopisma jest dostępna na licencji Creative Commons (CC-BY-NC-ND 3.0 PL)
Licencja ta zezwala na wykorzystanie materiałów opublikowanych w czasopiśmie w celach niekomercyjnych np. komentarza, krytyki, informacji, archiwizacji, nauczania lub prowadzenia badań, z poszanowaniem aktualnie obowiązującego prawa autorskiego (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z poźn. zm.). Zgodnie z wymogami licencji, konieczne jest dokładne podanie źródła cytowania lub parafrazowania oraz zachowanie tekstu w oryginalnej postaci (zakaz tworzenia utworów zależnych).