Edukacja mniejszości narodowych w Ukrainie w kontekście rewolucji w 2004 i 2014 roku: Między europejskimi aspiracjami a wewnętrznymi wyzwaniami
Education of national minorities in Ukraine in the context of the revolutions of 2004 and 2014.: Between European aspirations and internal challenges.
DOI:
https://doi.org/10.24917/20813333.34.8Słowa kluczowe:
edukacja, szkoła mniejszości narodowej, polska szkoła, język polski, ukrainizacja, nacja, wojna, pomarańczowa rewolucja, rewolucja godności, geopolityka, niepodległość, bezpieczeństwo, education, national minority school, polish school, polish language, Ukrainization, nation, war, Orange Revolution, Revolution of Dignity, geopolitics, independence, securityAbstrakt
Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, jakie istnieją możliwości prawne i społeczne do pokojowego współistnienia społeczności polskiej zamieszkującej Ukrainę. Jej obecność w tym kraju nie jest przypadkowa, przez lata istnienia ZSRR wszelkie aktywności narodowe były przez władze państwa ograniczane. Sytuacja uległa zmianie wraz z ogłoszeniem przez Ukrainę niepodległości w 1991 roku. Dzisiaj w obliczu wojny zasadne staje się pytanie, czy nadal istnieją przeszkody prawne i polityczne do pielęgnowania przez społeczność polską z obywatelstwem ukraińskim swojej tożsamości narodowej i kulturowej. Czy mniejszość narodowa i etniczna ma odpowiednie warunki do prowadzenia działalności edukacyjnej, społecznej czy religijnej? Należy podkreślić, że wydarzenia polityczne, takie jak pomarańczowa rewolucja z 2004 czy rewolucja godności z 2014 roku, jednoznacznie ukazały stanowisko państwa polskiego wobec Ukrainy. W obliczu tych informacji zasadne jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jak dzisiaj współczesna Ukraina realizuje politykę dobrosąsiedztwa. Czy jej doktryna międzynarodowa jest zbliżona do stanowiska Polski, chociażby w przestrzeni społecznej, realizowanej w relacjach państwo–obywatel, z poszanowaniem praw mniejszości narodowych i etnicznych skupionych w państwie.
This article attempts to answer the question of what legal and social possibilities exist for the peaceful coexistence of the Polish community living in Ukraine. Their presence in this country is not accidental; throughout the Soviet era, all national activities were restricted by the state authorities. This situation changed with Ukraine's declaration of independence in 1991. Today, in the face of war, it is pertinent to ask whether legal and political obstacles still exist to the cultivation of national and cultural identity by the Polish community, citizens of Ukraine. Does this national and ethnic minority have adequate conditions for conducting educational, social, and religious activities? It should be emphasized that political events such as the Orange Revolution of 2004 and the Revolution of Dignity of 2014 unequivocally revealed the Polish state's position towards Ukraine. In light of this information, it is reasonable to seek answers to the question of how contemporary Ukraine is implementing its good neighbor policy today. Is its international doctrine similar to the Polish position, at least in the social sphere, implemented in state-citizen relations, respecting the rights of national and ethnic minorities concentrated in the state?
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Redakcja przyjmuje do druku teksty oryginalne, wcześniej niepublikowane. Treść czasopisma jest dostępna na licencji Creative Commons (CC-BY-NC-ND 3.0 PL)
Licencja ta zezwala na wykorzystanie materiałów opublikowanych w czasopiśmie w celach niekomercyjnych np. komentarza, krytyki, informacji, archiwizacji, nauczania lub prowadzenia badań, z poszanowaniem aktualnie obowiązującego prawa autorskiego (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z poźn. zm.). Zgodnie z wymogami licencji, konieczne jest dokładne podanie źródła cytowania lub parafrazowania oraz zachowanie tekstu w oryginalnej postaci (zakaz tworzenia utworów zależnych).