Lekcje obywatelskie jako współczesne narzędzie wspomagające partycypację lokalną wśród uczniów szkół średnich i podstawowych na terenie Krakowa
Citizenship lessons as a modern tool supporting local participation among secondary and primary school students in Cracow
DOI:
https://doi.org/10.24917/20813333.34.13Słowa kluczowe:
partycypacja lokalna, budżet obywatelski, konsultacje społeczne, inicjatywa lokalna, lekcje obywatelskie, Kraków, local participation, participatory budget, public consultations, local initiative, civic lessons, CracowAbstrakt
Celem niniejszego opracowania jest analiza roli lekcji obywatelskich jako narzędzia wspomagającego partycypację lokalną wśród uczniów szkół średnich i podstawowych na terenie Krakowa. Zostały przedstawione zarówno teoretyczne podstawy edukacji obywatelskiej, jak i praktyczne, które mają na celu kształtowanie postaw prospołecznych i zaangażowania w sprawy lokalne w kontekście budżetu obywatelskiego, konsultacji społecznych oraz inicjatywy lokalnej. Lekcje obywatelskie pozwoliły autorowi na wskazanie skuteczności tej formy edukacji w kontekście budowania aktywnego i odpowiedzialnego społeczeństwa wśród uczniów szkół średnich oraz podstawowych. Pytanie badawcze, które zostało postawione, jest związane z poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego młodzież mieszkająca oraz ucząca się na terenie Krakowa nie jest zainteresowana aktywnościami partycypacyjnymi na terenie miasta?” Należy również podkreślić, że luka badawcza, która występuje, jest powiązana ze stosunkowo skromną literaturą przedmiotu, która nie jest wysoce profesjonalna.
The aim of this extended work is to analyze the role of civic education in deepening local participation among secondary and primary school students in Cracow. These issues address both theoretical and practical issues, the foundations of civic education, and practical issues aimed at shaping pro-social attitudes and engaging in local affairs in the context of civic issues, social activities, and community initiatives. The author refers to civic lessons as a form of education in connection with the implementation of monitoring and social activities among secondary and primary school students. The research question, which is available with answers, is “Why are young people living and studying in Cracow not interested in participatory activities in the city?” It is also important to note that this research gap is linked to the generally limited literature on the subject, which is not professional.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Redakcja przyjmuje do druku teksty oryginalne, wcześniej niepublikowane. Treść czasopisma jest dostępna na licencji Creative Commons (CC-BY-NC-ND 3.0 PL)
Licencja ta zezwala na wykorzystanie materiałów opublikowanych w czasopiśmie w celach niekomercyjnych np. komentarza, krytyki, informacji, archiwizacji, nauczania lub prowadzenia badań, z poszanowaniem aktualnie obowiązującego prawa autorskiego (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z poźn. zm.). Zgodnie z wymogami licencji, konieczne jest dokładne podanie źródła cytowania lub parafrazowania oraz zachowanie tekstu w oryginalnej postaci (zakaz tworzenia utworów zależnych).