O heterogenicznym statusie filmu politycznego
Abstrakt
The purpose of the paper is to reflection on the status of political film and the political status of film. It is about proposing boundary categories that can provide a theoretical basis in detailed analyzes of the film’s political core. The political nature of the films has been filtered, in the article, by the concept of circulation of meanings in the cultural circuit of Paul du Gay, Stuart Hall and others. This approach shows that the specific political significance of the film is not simply given, but is constructed and understood differently at the level of different instances of social communication: producers, creators, audiences, film critics, creators of advertising messages, etc. The author of the article assumed that the political status of the film is associated not with specific political references, but with modality of film. Two types of film were presented: as a work and social practice. It was only in this context that specific variants of the political film were ordered.Pobrania
Numer
Dział
Artykuły
Licencja
Redakcja przyjmuje do druku teksty oryginalne, wcześniej niepublikowane. Treść czasopisma jest dostępna na licencji Creative Commons (CC-BY-NC-ND 3.0 PL)
Licencja ta zezwala na wykorzystanie materiałów opublikowanych w czasopiśmie w celach niekomercyjnych np. komentarza, krytyki, informacji, archiwizacji, nauczania lub prowadzenia badań, z poszanowaniem aktualnie obowiązującego prawa autorskiego (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z poźn. zm.). Zgodnie z wymogami licencji, konieczne jest dokładne podanie źródła cytowania lub parafrazowania oraz zachowanie tekstu w oryginalnej postaci (zakaz tworzenia utworów zależnych).