Budżet obywatelski w jednostkach samorządu terytorialnego jako specyficzny rodzaj referendum lokalnego
Słowa kluczowe:
deliberative democracy, local government, local referendum, participatory budget, social participationAbstrakt
Niniejsze opracowanie stanowi próbę odpowiedzi na pytanie o charakter, pozycję i znaczenie procedury budżetu obywatelskiego w kontekście zasad określających ustrój jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. Czy procedura budżetu obywatelskiego stanowi szczególny rodzaj konsultacji społecznych, czy też powinna zostać ujęta, jako specyficzny rodzaj referendom lokalnego, w przepisach odnoszących się bezpośrednio do tej formy demokracji bezpośredniej?
Konkluzją opracowania jest stwierdzenie, że budżet obywatelski, który wykazuje cechy rozstrzygnięć o charakterze referendalnym, powinien znaleźć się docelowo w katalogu narzędzi przewidzianych Ustawą o referendum lokalnym oczywiście przy uwzględnieniu jego specyficznego charakteru. Za takim umiejscowieniem budżetu obywatelskiego przemawia przede wszystkim wiążący dla jednostek samorządu terytorialnego rezultat głosowania mieszkańców.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Redakcja przyjmuje do druku teksty oryginalne, wcześniej niepublikowane. Treść czasopisma jest dostępna na licencji Creative Commons (CC-BY-NC-ND 3.0 PL)
Licencja ta zezwala na wykorzystanie materiałów opublikowanych w czasopiśmie w celach niekomercyjnych np. komentarza, krytyki, informacji, archiwizacji, nauczania lub prowadzenia badań, z poszanowaniem aktualnie obowiązującego prawa autorskiego (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z poźn. zm.). Zgodnie z wymogami licencji, konieczne jest dokładne podanie źródła cytowania lub parafrazowania oraz zachowanie tekstu w oryginalnej postaci (zakaz tworzenia utworów zależnych).