Wybory do Parlamentu Europejskiego w świetle badań polskiej opinii publicznej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20813333.30.9Keywords:
wybory, preferencje wyborcze, Parlament Europejski, Polska, frekwencja wyborczaAbstract
Z różnych sondaży wynika, że na tle innych krajów europejskich Polacy są jednym z najbardziej euroentuzjastycznych narodów. Nastawienie to nie znajduje jednak odzwierciedlenia we wskaźnikach frekwencji wyborczej. Zbliżające się wybory do Parlamentu Europejskiego w 2024 r. stanowią naturalny bodziec do refleksji nad niektórymi kwestiami wyborczymi. Poprzednia rekordowa frekwencja nie zmieniła społecznego odbioru wyborów europejskich. Polscy wyborcy przywiązują znacznie większą wagę do innych wyborów (lokalnych, parlamentarnych i prezydenckich) niż do wyborów do Parlamentu Europejskiego. Niniejsza analiza wyborów z lat 2004, 2009, 2014 i 2019 szczegółowo uwzględnia raporty CBOS (Centrum Badania Opinii Społecznej), które pozwalają odtworzyć dynamikę preferencji wyborczych. Z analizy wynika, że nie ma bezpośredniej zależności pomiędzy postawami wobec UE a frekwencją wyborczą. W odpowiedziach wyborców zwraca się uwagę na to, co negatywnie wpływa na frekwencję wyborczą – niewystarczającą wiedzę o instytucjach europejskich, brak uznania wpływu instytucji europejskich na politykę wewnętrzną i zagraniczną kraju oraz rozczarowanie polską sceną polityczną i jakością polityki politycznej. debata w 2019 r.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Redakcja przyjmuje do druku teksty oryginalne, wcześniej niepublikowane. Treść czasopisma jest dostępna na licencji Creative Commons (CC-BY-NC-ND 3.0 PL)
Licencja ta zezwala na wykorzystanie materiałów opublikowanych w czasopiśmie w celach niekomercyjnych np. komentarza, krytyki, informacji, archiwizacji, nauczania lub prowadzenia badań, z poszanowaniem aktualnie obowiązującego prawa autorskiego (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z poźn. zm.). Zgodnie z wymogami licencji, konieczne jest dokładne podanie źródła cytowania lub parafrazowania oraz zachowanie tekstu w oryginalnej postaci (zakaz tworzenia utworów zależnych).