Kierowcy tirów w cieniu hejtu: jak kampanie w mediach społecznościowych mogą zmieniać postawy społeczne wobec kontrowersyjnych zawodów?
Truck drivers in the shadow of hate: How can social media campaigns change public attitudes towards controversial professions?
DOI:
https://doi.org/10.24917/20813333.35.11Keywords:
wizerunek zawodów, media społecznościowe, branża transportowa, hejting, postawy społeczne, image of professions, social media, transport industry, hate speech, social attitudesAbstract
Celem niniejszego artykułu jest zbadanie, jak zmiana narracji w kampanii w mediach społecznościowych może wpłynąć na reakcje odbiorców i nastawienie opinii publicznej do zawodu o niskim prestiżu, wykorzystując jako studium przypadku dwuczęściową kampanię marki ADAR dotyczącą kierowców ciężarówek. Analiza porównuje reakcje użytkowników na dwa filmy kampanijne opublikowane w serwisie YouTube, ze szczególnym uwzględnieniem sentymentu, dominujących emocji, tematyki, stylu językowego oraz obecności agresji werbalnej (wulgaryzmów, mowy nienawiści, ironii). Materiał badawczy składał się z 3382 komentarzy użytkowników zebranych za pomocą interfejsu API YouTube. Komentarze zostały automatycznie przeanalizowane w środowisku Python z wykorzystaniem modelu językowego GPT-4 (OpenAI), który kategoryzował każdy komentarz w siedmiu wymiarach analitycznych na podstawie predefiniowanego protokołu klasyfikacji. Analiza miała charakter ilościowy i porównawczy. Wyniki wskazują, że zmiana narracji – z ogólnej prezentacji zawodu kierowcy ciężarówki na osobisty i nacechowany emocjonalnie kontekst rodzinny, na tle nienawiści w Internecie – doprowadziła do zauważalnego wzrostu emocjonalnego i osobistego zaangażowania komentujących. Podczas gdy drugi film wywołał bardziej empatyczne i oparte na doświadczeniu reakcje, wygenerował również większy odsetek komentarzy zawierających wulgaryzmy i mowę nienawiści. Podkreśla to ambiwalentny charakter emocjonalnie intensywnych przekazów społecznych, które mogą sprzyjać zarówno solidarności, jak i polaryzacji. Badanie potwierdza potencjał kampanii w mediach społecznościowych jako narzędzi do redukcji stereotypów i wspierania dialogu społecznego.
The aim of this article is to investigate how a shift in narrative within a social media campaign can influence audience reactions and public attitudes toward a low-prestige profession, using the two-part campaign by the Adar brand about truck drivers as a case study. The analysis compares user responses to two campaign videos published on YouTube, with particular attention to sentiment, dominant emotions, thematic focus, language style, and the presence of verbal aggression (vulgarisms, hate speech, irony). The research material consisted of 3,382 user comments collected using the YouTube API. The comments were automatically analyzed in a Python environment using the GPT-4 language model (OpenAI), which categorized each comment across seven analytical dimensions based on a predefined classification protocol. The analysis was quantitative and comparative in nature.The findings indicate that the narrative shift—from a general presentation of the truck driving profession to a personal and emotionally charged family context, set against the backdrop of online hate—led to a noticeable increase in emotional and personal engagement from commenters. While the second video elicited more empathetic and experience-based responses, it also generated a higher proportion of comments containing vulgar language and hate speech. This underscores the ambivalent nature of emotionally intense social messaging, which can foster both solidarity and polarization. The study confirms the potential of social media campaigns to serve as tools for stereotype reduction and to foster social dialogue.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Redakcja przyjmuje do druku teksty oryginalne, wcześniej niepublikowane. Treść czasopisma jest dostępna na licencji Creative Commons (CC-BY-NC-ND 3.0 PL)
Licencja ta zezwala na wykorzystanie materiałów opublikowanych w czasopiśmie w celach niekomercyjnych np. komentarza, krytyki, informacji, archiwizacji, nauczania lub prowadzenia badań, z poszanowaniem aktualnie obowiązującego prawa autorskiego (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z poźn. zm.). Zgodnie z wymogami licencji, konieczne jest dokładne podanie źródła cytowania lub parafrazowania oraz zachowanie tekstu w oryginalnej postaci (zakaz tworzenia utworów zależnych).