Parallel realities – the image of the candidates for the President of the Republic of Poland in 2020 in "Gazeta Wyborcza" and "Nasz Dziennik"
Abstract
This article is about the image of politicians created by mass media, which differs depending on ideological closeness between the candidate and media. Media, creating their own symbolic universes, form in consumers premade interpretative schemes, which eliminate need of individual thinking and will to recognize the truth about empirical reality. The author made use of presidential election in Poland, which took place in 2020, and the two candidates who made it to the second round: Andrzej Duda and Rafał Trzaskowski. The author took into consideration two national dailies: “Gazeta Wyborcza” and “Nasz Dziennik” issued between 29th June 2020 and 11th July 2020. This article introduces a hypothesis which claims that the analysed dailies did not hide their sympathy for a particular candidate and were critical towards his competitor and the analyzed national dailies more often include critical or affirmative texts than ambivalent or neutral ones. In this article both quantitative and qualitative methods were used.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Redakcja przyjmuje do druku teksty oryginalne, wcześniej niepublikowane. Treść czasopisma jest dostępna na licencji Creative Commons (CC-BY-NC-ND 3.0 PL)
Licencja ta zezwala na wykorzystanie materiałów opublikowanych w czasopiśmie w celach niekomercyjnych np. komentarza, krytyki, informacji, archiwizacji, nauczania lub prowadzenia badań, z poszanowaniem aktualnie obowiązującego prawa autorskiego (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z poźn. zm.). Zgodnie z wymogami licencji, konieczne jest dokładne podanie źródła cytowania lub parafrazowania oraz zachowanie tekstu w oryginalnej postaci (zakaz tworzenia utworów zależnych).