Polish politics in education about the Holocaust as exemplified by Auschwitz on the basis of the changes in 1989. And what was it like in the U.S.? Can we draw on the American politics of memory in the context of the Holocaust?
Słowa kluczowe:
memory, history, politics, education, Holocaust, Poland, the U.S.Abstrakt
Celem artykułu jest omówienie ram transformacji polskiej polityki w kontekście edukacji o Holokauście w Polsce, na przykładzie Auschwitz w aspekcie tzw. przełomu historycznego, jakim było podniesienie żelaznej kurtyny . Politykę analizuje się poprzez kategorie odnoszące się do pamięci społecznej, jej związku z historią, miejsc pamięci i ich zastosowania w polityce w dwóch systemach politycznych: totalitaryzmie w postaci socjalizmu i demokracji. Artykuł ukazuje polską politykę pamięci w kontekście tego zagadnienia jako, po pierwsze, równoznaczną z polityką pamięci bloku wschodniego pod przywództwem ZSRR i przełomu, jaki nastąpił po zwycięstwie bloku zachodniego pod przywództwem ZSRR. Stany Zjednoczone, które zmieniły polską politykę. Stany Zjednoczone przywiązują także dużą wagę do edukacji o Holokauście, czego dowodem jest lokalizacja jednego z największych i najbardziej znanych Muzeum Pamięci Holokaustu, na równi z Muzeum Pamięci Auschwitz i Yad Vashem. W artykule zarysowano także amerykańską politykę pamięci w kontekście Holokaustu, próbując odpowiedzieć na pytanie, czy Polska może wyciągnąć wnioski z tej polityki. Podstawą pracy jest wizyta autora w United States Holocaust Memorial Museum ufundowana dzięki grantowi Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego na działalność badawczą oraz dane udostępnione przez Jeffreya Cartera, Management Officer & Institutional Archivist.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Redakcja przyjmuje do druku teksty oryginalne, wcześniej niepublikowane. Treść czasopisma jest dostępna na licencji Creative Commons (CC-BY-NC-ND 3.0 PL)
Licencja ta zezwala na wykorzystanie materiałów opublikowanych w czasopiśmie w celach niekomercyjnych np. komentarza, krytyki, informacji, archiwizacji, nauczania lub prowadzenia badań, z poszanowaniem aktualnie obowiązującego prawa autorskiego (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z poźn. zm.). Zgodnie z wymogami licencji, konieczne jest dokładne podanie źródła cytowania lub parafrazowania oraz zachowanie tekstu w oryginalnej postaci (zakaz tworzenia utworów zależnych).