Ameryka jako symbol nowoczesności w filozofii Martina Heideggera
Abstrakt
At the beginning of the twentieth century, America, and more precisely the United States, become more than country. This was related to the development of capitalism and the emergence of an industrial society. Paul Dehns formulated the concept of „Americanization of the world”. In the economic sense, according to Dehns, Americanization is the modernization of the methods of industry, trade and agriculture as well as all other areas of practical life. In a broad sense, it is a continuous, relentless pursuit of profit, wealth and influence. Similarly, the German sociologist Max Weber created the idea of technology as a cage of the future, which phenomenon occurs in the most complete form in America. Martin Heidegger continued the ideas of his predecessors. The universal reflection on reality, as a result of the philosopher’s involvement in national socialism, has become the foundation for criticism of the modernization process, but also of the United States in their social, economic, cultural and political dimensions.Pobrania
Numer
Dział
Artykuły
Licencja
Redakcja przyjmuje do druku teksty oryginalne, wcześniej niepublikowane. Treść czasopisma jest dostępna na licencji Creative Commons (CC-BY-NC-ND 3.0 PL)
Licencja ta zezwala na wykorzystanie materiałów opublikowanych w czasopiśmie w celach niekomercyjnych np. komentarza, krytyki, informacji, archiwizacji, nauczania lub prowadzenia badań, z poszanowaniem aktualnie obowiązującego prawa autorskiego (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z poźn. zm.). Zgodnie z wymogami licencji, konieczne jest dokładne podanie źródła cytowania lub parafrazowania oraz zachowanie tekstu w oryginalnej postaci (zakaz tworzenia utworów zależnych).